ابحث في الموقع:
ArabianBusiness.com - Middle East Business News
شاهد موقع أربيان بزنس بحلته الجديدة وتصميمه المطور

YOUR DIRECTORY /

 
أطبع هذه المقالة أطبع هذه المقالة | أرسلها لصديق أرسلها لصديق | علق على المقالة (22 تعليقات)
| Share |

{loadposition article-top}

الجيش المصري يطرد المحتجين من ميدان التحرير بالقوة

بقلم This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it  في يوم السبت, 26 فبراير 2011

أطلق جنود الجيش المصري النار في الهواء اليوم السبت واستخدموا الهراوات لتفريق حشد من المعتصمين في ميدان التحرير وسط القاهرة والمطالبين بتطهير حكومة تصريف الأعمال من العناصر التي عينها الرئيس المخلوع حسني مبارك.

وكان عشرات الآلاف من المصريين قد شاركوا يوم أمس الجمعة في تظاهرة في ميدان التحرير للاحتفال بمرور أسبوعين على تنحي مبارك، ولمواصلة الضغوط على المجلس العسكري لتحقيق الإصلاح.

ويقول ناشطون إنهم يشعرون بالقلق من أن حكومة تصريف الأعمال لا تحقق الإصلاحات اللازمة وبالسرعة المطلوبة. وتشمل الإصلاحات المطلوبة، إلغاء حالة الطوارىء، والإفراج عن السجناء السياسيين، وإبعاد أعضاء حكومة "مبارك" السابقة عن السلطة.


تتمة المقالة في الأسفل
advertisement

وحث الناشطون المتظاهرون الجيش - الذي تولى مقاليد الحكم في البلاد من خلال مجلس عسكري عقب تنحي مبارك - على إعادة تشكيل الحكومة وتعيين تكنوقراط بدل الشخصيات المحسوبة على النظام السابق.

ولكن بعد انتصاف الليل بقليل، قال المتظاهرون إن الجنود بدأوا بإطلاق النار في الهواء، واطفأوا الأضواء، وبدأوا بمهاجمة من تبقى من المحتجين بغية طردهم من الميدان.

ونقلت وكالة رويترز عن أحد المحتجين، ويدعى احمد بهجت، قوله "استخدمت الشرطة العسكرية الهراوات والعصي المكهربة لضرب المتظاهرين. عاد الجيش إلى استخدام العنف، ولكن المتظاهرين لم يردوا على العنف بالمثل".

وقال متظاهر آخر إن المحتجين انسحبوا من ميدان التحرير، وعادوا للتجمع في الشوارع المجاورة. وقال شهود إنهم رأوا عدة متظاهرين يسقطون أرضاً، ولكنه لم يتضح ما إذا كان هؤلاء قد أصيبوا بجروح بليغة.

ونقلت رويترز عن متظاهر آخر يدعى أشرف عمر قوله "أنا واحد من الألوف الذين صمدوا عندما بدأ الجيش بتفريق المتظاهرين وباستخدام العتاد الحي في محاولة لتفريقهم. لقد استخدموا الهراوات والعصي المكهربة لضربنا. اعتقدت أن الأمور ستتغير (عقب تنحية مبارك)، أردت أن أعطي هذه الحكومة فرصة، ولكن لا أمل بهذا النظام. لا فائدة".

وأضاف "عدت إلى الشارع للتظاهر، فإما أعيش بكرامة أو أموت هنا".

تعديلات "غير كافية"

وكان الائتلاف الوطني للتغيير في مصر، والذي يضم أحزاب الوفد والتجمع والجبهة والناصري وجماعة الإخوان المسلمين وشباب 25 يناير وعدد من القوى السياسية، قد عقد يوم الأربعاء الماضي اجتماعاً لبحث الأوضاع في البلاد.

ورفض المجتمعون في بيان لهم تشكيل الحكومة الجديدة، وطالبوا بتشكيل حكومة محايدة من التكنوقراط، ووضع دستور جديد ودائم كما طالبوا بمحاكمة من أسموهم رموز الفساد وبإلغاء حالة الطواريء والإفراج عن جميع المعتقلين السياسيين وتعديل قانون مباشرة الحقوق السياسية.

وقد أجري يوم الثلاثاء الماضي تعديل في حكومة أحمد شفيق وقام الوزراء الجدد بأداء اليمين الدستورية أمام وزير الدفاع رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة المشير حسن طنطاوي.

وأتت هذه الخطوة فيما يعمل المجلس الأعلى للقوات المصرية الذي يقوم بتصريف شؤون البلاد منذ تنحي "مبارك" عن رئاسة الجمهورية يوم 11 فبراير/شباط الماضي على طمأنة الذين قاموا بالاحتجاجات الجماهيرية بأن المجلس ملتزم بالإصلاحات الديمقراطية.

أطبع هذه المقالة أطبع هذه المقالة | أرسلها لصديق أرسلها لصديق | علق على المقالة (22 تعليقات)
| Share |

تنويه: الآراء التي يعرب عنها زوار الموقع هنا لا تعبر بالضرورة عن رأي موقع آريبيان بزنس أو العاملين فيه.

تعليقات القراء (22 تعليقات)

اصحاب الرأى الحر
المرسل اسامة, بنى مزار, مصر في 28 شباط 2011 - 18:07 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


من يصف ثوار التحرير بالسقهاء هو السفية والعميل وقدراتة فى التفكير عقيمة لانة لم يفكر فى مايقال لان مش الثوار هم اللى راح يجغل مصر مثل العراق ولكن الفكر المتخلف والمستفيد من البظام السابق هم الذين يريدون
ان لاتتقدم مصر ولا تتطهر من الفساد لان من مصلحتهم بقاء النظام الفاسد كما هو بكل رموزه
سفهاء التحرير
المرسل Yasser, Cairo, Egypt في 27 شباط 2011 - 16:53 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


شوية عيال مالهمش كبير مش عاجبهم حد. 4 أو 5 مليون عاوزين يفرضوا رأيهم على 80 مليون.

أنا كنت متعاطف معاهم في البداية لكن أنا دلوقتي باكرههم لانهم مش حاسين بالمسؤلية ولا حال البلد.

مش عايزين البلد تستقر وعاوزين يغيروا البلد في اسبوعين. طب مانتم ساكتين ليكم 30 سنة . فعلا حسب المثل القائل صمت دهرا ونطق كفرا.

سيبوا الناس تشتغل ياللى انتو فاضيين ولا ليكم شغلة ولامشغلة غير التنطع والصياعة في ميدان التحرير. ربنا كان قادر يخلق الكون في ثانية أو أقل ولكن خلقه في ستة أيام علشان يعلمنا الصبر.

احترموا الكبار ياللي مالكمش كبير والواضح من أفعالكم انكم مش بتحترموا والديكم.

طب ماهو وزير الدفاع من النظام السابق وحلف اليمين قدام حسنى مبارك. ليه ياشوية عيال ما لكمش كبير ماطلبتوش انه يمشي زى شفيق ووجدي ومرعى. مفيش عندكم مصداقية . ولا عاوزينه بس علشان مصلحتكم علشان يفضيلكم الوزارة والمحافظين والمحليات وبعدين تتعشوا بيه وتخلوا البلد خرابة زي العراق وليبيا ودول افريقيا.

ضغط ايه اللى انتوا عاوزين تعملوه على المجلس الاعلى. انتوا مش واثقين في الجيش ونزاهته ولا أيه ؟؟

مش الجيش قال لكم أنا ضامن لكل شئ . كتر خيره الجيش متحمل أكثر من طاقته وصابر عليكم ياشوية عيال ولا انتو مش حاسين بالبلد ولا الناس ولا اللي بيتخطط لمصر. أنا نفسي الجيش يخلص عليكم ويريح البلد منكم ومن شركم ومن الفتن اللي عملتوها ولسة بتعملوها سواء حاسين أو مش حاسين ولو ماكنتوش حاسين مصيبتكم أعظم.

طالما مصرين تروحوا التحرير كل جمعة علشان التأكيد على مطالبكم اللى مش بتنتهى ولا ليها سقف ولا انتو عارفين انتو عاوزين ايه ، البلد هتفضل في حالة فوضى ومافيش أمان ولا مصانع بتشتغل ولا أولادنا هيروحوا مدارسهم ولا جامعاتهم والبنوك والبورصة قافلين ومهددين وناس عمالة تنهب فى اراضي الدولة وناس بتحتل شقق المحافظة اللى مش من حقهم واللى عمال يبنى والى بيعلى من غير تراخيص والسرقة والنهب والبلطجة والاعتصامات والاضرابات شغالة ومش باين لها نهاية.

روحوا ميدان التحرير كل جمعة ياشوية عيال حتى لو كنتو كبار لغاية ماتجيبوا عاليها واطيها و تفضوا الحكومة ومجلس الشعب والشورى والمحافظين والمحليات وتقلبوها حرب اهلية زي العراق ودول افريقيا.

أليس منكم رجل رشيد ؟؟

حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم وربنا يحمي مصر منكم ومن أمثالكم ومن اللى عاوزين يخلوا مصر خرابة.

اللهم احفظ مصر من الفتن واجعلها بلدا أمنا سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين . آمين
سوف تعرفون ....؟؟؟
المرسل ماجداحمد, الرياض, المملكة العربيةالسعودية في 26 شباط 2011 - 23:01 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


مع احترامي للجميع ولكن سوف يأتي اليوم تعرفوا قيمة الرئيس حسني مبارك ....
مصر بدون حسني لا تسوى ,,, مصر ماعرفناها اللى بحسني مبارك ,, مصر اللى قاعدين تقولوا عليها أم الدنيا بدون حسني هي أم الخراب ,,!! مع اعتذاري للجميع المخالف للراي .
الله ام احفظ مصر
المرسل hassan, cairo, egypt في 26 شباط 2011 - 22:51 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


خسارة دايما تلاقى اللى بيضيع مجهود الناس فى الارض.
يظهر كلمة الاستاذ ابراهيم عيسى هتظهر :لقد اظهرنا احسن ما فينا (يقصد الثورة) والان يظهر اسواء ما فينا
كفايه ظلم
المرسل محمد وجدى, cairo, egypt في 26 شباط 2011 - 20:57 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


سيبوهم بقى حرام عليكم سيبونا علشان احنا اللى هانجيب حقنا لانى ولا جيش ولا حكومه هاتجيب حق الغلابه احنا قد التصدى للفساد
تعلمنا من الثوره
المرسل دكتور محمود عمر, بنى سويف, مصر في 26 شباط 2011 - 20:14 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


فى البدايه السلام عليكم
ثانيا تعلمنا من الثوره التى قمنا بها ان حريه التعبير مكفوله للجميع وان كل ذى فكر ورأى يستطيع وبمطلق الحريه ان يعبر عنه
وبموجب لما يكفله لنا الدستور نحن معشر المصريين من الحق فى التظاهر السلمى والقوانين والاعراف الدوليه تعطى الحق للشعوب فى المطالبه بحقوقها المشروعه ما دامت تتم بالطرق السلميه
وتعلمنا من اخلاقنا التى تربينا عليها ان ندير الحوار فيما بيننا بالاحترام
وتعلمنا فى بيوتنا ان نتحدث مع الاخرين بالاحترام المتبادل والاقناع لا ان ندير الحوار بالفاظ خادشه للحياء
ثالثا ماذا الاتهام موجها للاخوان بانهم هم المخربون مع ان التحقيقات التى اجريت من قبل القوات المنسلحه لم تثبت العلاقه بين اللاخوان واى من الاعمال التخريبيه
وانما اثبت العكسر تماما والمتمثل فى الاعلان عن ان مجموعه من ضباط الداخليه كانوا وراء اقتحام سجن الفيوم وقتل مدير السجن بعد رفضه اطلاق سراح المسجونين
وبالتالى تتحمل الداخليه المسؤليه عن الانفلات الامنى الذى حدث فى ايام المظاهرات
رابعا لماذا الاتهام للاخوان انهم يحرضون على خراب الوطن على غير الحقيقه
مع العلم ان الاخوان هم مواطنين مصريين لهم ما للمصريين من الحقوق وعليهم ما عليهم من واجبات واذا كان اعضاء الحزب الوطنى قد انضموا الى الحزب الوطنى وعاثوا فى الارض فسادا دسرقوا ممتلكات الوطن ومقدراته دون ان يحاسبهم احد فلا يمكن ان يلام الاخوان على انضمامهم للجماعه التى كانت محظوره من قبل النظام وليس من قبل الشارع المصرى
رابعا يا ايها العاقل : يا من تهيب بالجش الترشح فى انتخابات الرئاسه القادمه لكى يحمى كيف يمكن لك ان تطالب الجيش ان يبقى فى موقع المتصرف فى شؤون البلاد ونحن دوله برلمانيه رئاسيه لادوله عسكريه
الوضع الحالى لا يمكن ان يستمر ولا بد للجيش ان يغادر الى ثكناته فمهمته هى حمايه البلاد خارجيا بالاساس وداخليا اذا تعرضت للمشاكل لا ان يسشتولى على الحكم
مش هنسيب حقوقنا
المرسل على عيد, بنى سويف, مصر في 26 شباط 2011 - 19:44 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


انتو عارفين هم عاvين حكومة احمد شفيق ( تعيين الرئيس ) ليه عشان يعرفو أزاى يخلصو الفلوس ألى نهبت
من حق الشعب الغلبان هى دى الحقيقه وتحيا م
الاخ يحي ابو المجد
المرسل شريف, mansora, egypt في 26 شباط 2011 - 19:43 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة

الاخ يحي ابو المجد انا مش اخوان ولا اي حاجة انا شاب مصري عادي محترم وبقولك انت شخص قليل الادب
احداث التحرير
المرسل السيد الاشقر, المنصورة, مصر في 26 شباط 2011 - 19:37 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


بدء الخوف يتسلل الي من كثرةالمطالب فبعدالامتلاك لااشياء كثيرة اشعربفقدها-------------وهذا حال سكان التحرير-----تونس--مصر==ليبيا--اليمن==والان مورتينا---------صراع في كل مكان---والعدو يتربص بنا==اتقواللة فيناوفي انفسكم=-=-=-افيقواياعرب
عدم القلق
المرسل رشا يوسف, الأسكندرية, مصر في 26 شباط 2011 - 19:25 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


أرجو من المتظاهرين العودة إلى المنازل بعد التظاهر حتى تحقق المطالب من المجلس الأعلى للقوات المسلحة مع عدم القلق فى تحقيق مطالب الثورة ولكن مع الصبر والثقة فى القوات المسلحة .
ملحوظة هامة : هناك مجموعات مندسة بين الشعب من الحزب الوطنى السابق وبعض عناصر الفساد الأخرى لكى توقع فتنة بين الشعب والقوات المسلحة لأسقاط الثورة كما حدث الان فى ميدان التحرير.
أرجو من كل مصرى أحترام قرارات المجلس الأعلى للقوات المسلحة وعدم أعتصام فى الميدان .
لان هذا سوف يضر بحركة الأنتاج وتقليل السياح وخوف السياح من المجىء إلى مصر
حرام الافتراء على الشرفاء
المرسل مصرية, القاهرة, مصر في 26 شباط 2011 - 19:21 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


الى كل التعليقات السابقة التى تتهم الشباب والثورة وتصفهم باوصاف سيئة وغير سليمة اتقوا الله فى وطنكم بون هؤلاء الشباب والثورة التى كانوا هم وقودها ماكنتم حصلتم ابدا على اى مكتسبات نصرهم الله ونصر الشعب المصرى وازاح الخونة والعملاء والمفسدين وابواقهم اللعينة.
المظاهرات
المرسل يوسف سامى محمد, الجيزة, مصر في 26 شباط 2011 - 19:18 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


اناشد كل متظاهر فى ميدان التحرير او غيره خلاص الجيش مسك البلد عايزين اه تانى و ندى فرصة للحكومة و الجيش المصرى يشوفوا شغلهم و بجد حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
الجهل يؤدى الى الدمار
المرسل محمد سامى محمود, القاهرة, مصر في 26 شباط 2011 - 19:09 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


انا شاب مصرى نزلت ميدان التحرير يوم الجمعة علشان اشوف اى شخص اسالة ايه الى مخليكواقاعدين هنا بصراحة لاقيت شباب مينفعش حتى الواحد يسلم عليهم مش يسالهم واقفين بيشربه حمص الشام وبيكله فرسكا وبيكله حوواوشى اقسم بالله العظيم مبقاش ميدان بقى مولد وكل من هب ودب عايز يغير حكومة وياريته فاهم الحكومة ديه اصلا وظيفتها ايه ارحمو الشعب المصرى حتى لا ننهار اكثر من ذلك .
هو ده الصح
المرسل meeme, cairo, egypt في 26 شباط 2011 - 19:08 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


والله الجيش عمل الصح اللي لازم يتعمل والناس اللي رايحة تنام في ميدان التحرير ناس ما عندها ريحة الدم أو الإحساس بالمسؤلية ولا بتفكر ذرة لصالح مصر بل أكاد أشك أنهم أعداء لهذا البلد ولابد من التعامل معهم بحزم
مفيش فايده
المرسل د/إبراهيم محمد ظافر أمين, المنيا, مصر في 26 شباط 2011 - 19:03 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


الجيش والوزاره تربية الحزب الوطني وربنا يستر تخيلوا مجموعة مرتزقة يضحكون على 85 مليون نسمه مصيبه!
ده مخطط صهيونى لتدميرمصر
المرسل احمد سعيد سعيد, كفر الشخ, مصر في 26 شباط 2011 - 18:49 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


الاحتجاجات مؤامره ااقضاء على رموز الوطن المحترمين مثل الفريق البطل احمد شفيق حفظه الله هذا الرجل من احسن رجال العالم وهو مخلص للوطن ويحب مصر من اعماق قلبه .وادعو له بالنصر
مخاطر الاختجاج على الوطن
المرسل احمد سعيد سعيد, كفر الشخ, مصر في 26 شباط 2011 - 18:37 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


كثرة الاجتجاج ما هى الا تقديم خدمه جليله لاعداء مصر وهى استنزاف لقوة الوطن العسكريه والماليه وخيانه وعدم ثقه فى قواتنا المسلحهويجب اخذهم بالشده لانهم يقفوا بدون وجه حق
ارحمونا بقي
المرسل احمد, cairo, egypt في 26 شباط 2011 - 18:36 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


الي كل المجلات والصحف اللي فاكره نفسها عربية بأي دعم كان . ارحمونا بقي
ليه صورة الجندي اللي شايل سلاحة هي صورة المقال ، الجندي ده بيحمي الناس دي
شوفوا بلادكم بيحصل فيها ايه وتعالوا بعدها عيبوا في خير أجناد الارض
كفايه تظاهرات
المرسل وائل, منياالقمح, مصر في 26 شباط 2011 - 17:57 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


كفايه تظاهرات علشان القوات المسلحه تشوف شغلهاوتطهرالبلدمن المفسدين اللى نهبواالبلد
ارحمو مصر
المرسل مصرى صميم للنخاع, القاهرة, مصر في 26 شباط 2011 - 17:51 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


واللة العظيم انا زعلان قوى على البد بج واللة، مظاهرات وخراب وعطلة وقفل بنوك وقفل محلات من ناحية، وشرطة وجهاز كامل عمالين نشتم فيهم من ناحية، وبلطجية وبتوع مخدرات ماليين البلد من ناحية، وحالات اغتصاب واختفاء فتيات من ناحية، اية؟ هى دى مصر؟ هو دة اللى نزلنالة هو دة اللى تعبنا عشانة؟ لالالالالالالالا انا عاوز امشى مطمن انا عاوز اعيش انا عاوز اشتغل ، انا برجو المجلس الاعلى للقوات المسلحة يبقى على محمود وجدى وعلى الفريق احمد شفيق، وبطالب باصدار الاحكام العرفية عشان كل واحد فاضى يروح لبيتة ـ كل واحد بدل ما يقف على الناصية ويلم صحابة وبيوحو التحرير يقعد فى بيتة ، كل اللى عاوزة تتجوز وتلاقى عريس وتنزل التحرير تقعد فى بيتها، يا جماعة لازم ندى فرصة للحكومة ومنمشيش ورا الفتن
الصبر
المرسل ahmed reshwan, cairo, egypy في 26 شباط 2011 - 17:47 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


ارجو من الاخوة المتظاهرين ان يترك الحكومة تعمل حتى يتحقق مطالبنا لان لو كل واحد مش عجبوا وزير يطلع يحتج عليه لن تستمر اى حكومة اكثر من اسبوع وهذه فوضى لايجب ان تستمر
حرام كدا يا اخوان يا وساخة الى بتعملوة فى مصر
المرسل يحيى ابو المجد, فاقوس, مصر في 26 شباط 2011 - 17:45 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة


انا مصرى وبحب بلدى والاخوان الى عمال بتهيج فى الشعب اقول لهم كدا حرام يا اوسخ ناس فى مصر انتو اصلن مش ليقو قيمة ولا مكانة ويسلم الجيش المصرى الى رد عليكو كدا وارجو من وزير الداخلية ووزير الحربية اعتقال الاخوان لان هم الى حيضرو الوطن وارجو من الجيش المصري ان يترشح فى انتخابات رئاسة الجمهرية حتى تكون مصر فى امان واستقرار واقول لجميع الجامعات فى مصر انتو عالم وسخة وضللية

إضغط هنا لإضافة تعليقك

هل ترغب في التعليق على الموضوع؟
تتم مراجعة كافة التعليقات وتنشر في حال الموافقة عليها فقط. يحتفظ موقع ArabianBusiness.com بحق حذف أي تعليق في أي وقت بدون بيان الأسباب. لا تنشر التعليقات المكتوبة بغير اللغة العربية، ويرجى أن تكون التعليقات ملائمة ومرتبطة بالموضوع المطروح.
الاسم:*
تذكرني على هذا الكمبيوتر
البريد الالكتروني: *
(لن يتم نشر عنوان بريدك الالكتروني)
المدينة:
الدولة:
عنوان التعليق: *
نص التعليق: *


الرجاء انقر على كلمة "ارسال" مرة واحدة فقط. يتطلب نشر تعليقك على الموقع بعض الوقت.


آخر مقالات الموقع

    لا يوجد مقالات حديثة

آخر مقالات لسياسة واقتصاد

    لا يوجد مقالات حديثة
advertisement

روابط متعلقة بالموضوع

  1. وزارة الخارجية المصرية»
  2. وزارة الداخلية المصرية»

 بريد الأخبار

  1. وزارة الخارجية المصرية

  2. وزارة الداخلية المصرية

  3. سياسة واقتصاد


هل لديك خبراً جديداً؟ ارسله لنا!

الأكثر في سياسة واقتصاد

    لا يوجد محتوى